FLASH SALEFLASH SALE
-20%
Na roczną REJESTRACJĘ i PRZEDŁUŻENIE
promocje nie łączą się
10 Ilość pozostałych pakietów

Najlepsze oferty stockowe ze 150 krajów

Ponad 100 000 zadowolonych użytkowników

Oferty tańsze nawet o 90% ceny wyjściowej

Bezpośredni kontakt do sprzedawców i hurtowników

Handel B2B a B2C - jedna litera, wiele różnic

Handel B2B a B2C - jedna litera, wiele różnic

Choć skróty "B2B" i "B2C" wyglądają bardzo podobnie, to jednak opisują dwie różne gałęzie handlu. B2C to nic innego, jak zasadniczo handel detaliczny, a B2B - hurtowy, a także import i eksport. W handlu B2C stronami umów handlowych są przedsiębiorca i konsument, w handlu B2B - firmy.

B2B a B2C jakie są tego konsekwencje?

Ochrona praw kupującego

W handlu B2C jest stosowana z uwagi na silniejszą pozycję przedsiębiorcy wobec konsumenta. Stąd m.in. bierze się prawo zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny, jeśli zakup odbył się poza siedzibą firmy (czyli głównie online). W handlu B2B takie przepisy nie obowiązują - żadna ze stron umów nie jest konsumentem. Sprzedający może oczywiście akceptować zwroty, ale nie ma takiego obowiązku - warto o tym pamiętać przy składaniu zamówień. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, w której przedsiębiorca nabywa towar w celu innym, niż związany z jego działalnością. Inaczej mówiąc - jeśli kupujesz towar do odsprzedaży, to nie jesteś konsumentem, i nie przysługuje Tobie prawo zwrotu.

Wartość transakcji

Średnia wartość zamówienia w handlu B2B jest znacznie wyższa, niż w B2C. To rodzi szereg konsekwencji, ale najistotniejszą z nich jest kwestia bezpieczeństwa transakcji. Wiele wygodnych i bezpiecznych metod płatności, znanych z handlu detalicznego, nie jest stosowana w handlu hurtowym. Są za to inne, o których możesz przeczytać tutaj Bezpieczne_transakcje.

Metody finalizacji

Handel detaliczny to coraz częściej e-commerce, czyli sprzedaż online. Choć tradycyjna sprzedaż zapewne nie zniknie nigdy, to jednak z roku na rok rośnie wartość handlu internetowego. W B2B za to, o wiele częściej pożądaną metodą finalizacji transakcji jest wizyta w siedzibie firmy-sprzedającego, ustalenie warunków na miejscu, czy też odbiór towaru bezpośrednio z magazynu. Choć zmieniają się formy komunikacji, to jednak sporo kupujących i sprzedających nadal preferuje spotkanie twarzą w twarz, zamiast finalizacji online.

Transport i dostawa

Na rynku B2C dominuje model, w którym to przedsiębiorca organizuje transport towaru do konsumenta. Każda inna sytuacja jest wręcz niespotykana. W handlu B2B bywa różnie - niektórzy sprzedający są w stanie zorganizować transport, inni nie. Dlatego też, powinieneś uważnie czytać opisy ofert, i dopytywać o ten element transakcji. Przydatna może się również okazać znajomość "incoterms" - międzynarodowych reguł handlu, o których możesz przeczytać tutaj Incoterms.

Podatek VAT

VAT płaci odbiorca końcowy. Jeśli kupujesz np. telewizor do domu, to płacisz go Ty. Jeśli kupujesz telewizor w celu odsprzedaży - finalnie VAT zapłaci Twój klient. To szczególnie ważne, gdy masz zamiar kupować na terenie UE - jako płatnik VAT, będziesz miał możliwość nabycia towaru z zerową stawką, o ile sprzedający również jest płatnikiem tego podatku. Więcej o VAT możesz również przeczytać tutaj VAT UE.

 

Jak widzisz, różnic pomiędzy handlem B2B i B2C jest sporo - warto o nich wiedzieć, by uniknąć jakichkolwiek nieporozumień przy finalizowaniu transakcji z hurtowniami, producentami i dystrybutorami.

Autor:
Merkandi - Platforma Handlu B2B

Merkandi - Platforma Handlu B2B

Merkandi jest międzynarodową platformą handlu hurtowego dla towarów oferowanych zarówno w regularnej sprzedaży hurtowej, jaki i pochodzących z zajęć komorniczych, nadwyżek produkcyjnych i magazynowych, likwidacji firm, zwrotów konsumenckich, itd.

Poprzedni wpis Następny wpis
Bezpłatny NEWSLETTER

Codzienne powiadomienia o nowych produktach i nowościach w serwisie Merkandi.